Lakáshitel: milliókat lehetett spórolni a kivárással
2025.04.26.A hitelkamatok csökkenésének ismét egyre több lakossági ügyfél nem lízingel, hanem bankhitelből vesz autót. Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozás a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – hogy mégis2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki.
|
||
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2024-ben a leadók összesen 160 milliárd forint értékű finanszírozási szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, ami 36 százalékos növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest. Ezen belül kötött a tényleges lakossági szerződéses szerződés összege csak 20-ig terjedő Lízingszövetség adatai szerint 112 forintos forintra emelkedett a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint, így a bankok gépjárművásárlási célú hitelszámlája közel megduplázott 2023-hoz képest, 24 milliárd forintról 48 milliárd forintra nőtt a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. Mindez azt jelenti, hogy az autófinanszírozás a klasszikus hitel részaránya évtizedes magasságba, 30 százalékra emelkedett – hogy mégis2022-ben a lízingfinanszírozás még 89 százalékot tett ki. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint jó eséllyel a hitelből vett autó aránya messze 50 százalék felett van, hiszen nagyon sok fogyasztói személyi hitelből vagy épp Babaváróból vásárol gépjárművet, sőt január óta elérhető munkásság is a gépjárművásárlás egyik legnépszerűbb célpontja. Csak ezt pontosan felmérni lehetetlenség, így viszont a bankok által az MNB-nek dedikáltan autóhitelként jelentett tételekkel számolva kell látni a trendeket. A lízing az új-, a hitel a használt finanszírozásban tör előre Ebből pedig Gergely Péter szerint az autó látszik, hogy az autóhitel a gépjárművek piacának terméke, esetleg a lízing inkább az új finanszírozáskor kerül elő. A támaszt alátámasztja a szakértő szerint a szerződésekben szereplő átlagösszeg is: ez a lízing esetében az átlagos finanszírozási összeg folyamatosan nőtt 2019 és 2023 között (6 millió forintról 9,7 millió forintra), addig az autóhitelek átlagos összege 2021–2024 között 4–5 millió forint körüli értéken stabilizálódott. Az autóhitel előretörését a szakértő az emberek emlékeiben még élő gazdasági nehézségekkel is magyarázza: az inflációs sokkból kikerülő lakosság első körben visszafogottan költekeznek, s ezért inkább a használt autók felé fordul – ebben az elmúlt hónapokban komoly mértékben megemelkedett újautó-árak is közrejátszottak. Tavaly rekordszámú, 909 000 használt gépjármű adásvételt regisztráltak a magyar piacon, ami 10,2 százalékos növekedést jelent, s az új autó értékesítése 13 százalékos növekedéssel 121,6 ezerre nőt, ezen új gépjárművek nagy cég részes flottákba és nem lakossági körébe került – figyelmeztetett Gergely Péter. Messze van még a 2019-es csúcs A piac még messze nem a régi – emlékeztet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra, hogy a bankok és az aízingcégek 2019-ben közel kétszer annyi, 53,4 ezer szerződést kötött lakossági ügyfeleikkel, mint a tavalyi 27,5 ezer kontraktus. A növekedéses növekedés miatt jól az autóárak húzza, amit mutat az is, hogy a kihelyezett kölcsönösszeg a 2019- 237,6 forintos csúcstól tavaly csak harmadával volt elmaradva. Visszavághat a lízing Gergely Péter szerint a jövőben ismét teret nyerhet a lízing. Szerinte a jövőbeli fejlődés kulcsa a kamatszint alakulása, a gazdasági stabilitás és az újautó-piac helyzete lesz. Ha ezek kedvezően alakulnak, újra nőtt a lízing szerepe, de persze ott a fő terület továbbra is a nagyobb értékű, illetve céges, flottavásárlásoké lesz. Ebben viszont bőven van még üzleti lehetőség: aligha véletlen, hogy a Cofidis épp a tavasz végén akar megjelenni a piacon, mint hangsúlyos lízingfinanszírozó. Csak a kamatcsökkentés és például a munkáshitel megjelenése miatt a hitelek legyőzése a lízingpiacon kemény falatnak ígérkezik. |
Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!